четвъртък, 3 януари 2019 г.

Моят специалитет - Рибена чорба

Риболовът е хоби за мен и го практикувам от малък. Познавам и съм хапвал почти всички риби, които могат да се хванат в нашите водоеми и море. Познавам ги добре и знам как да ги приготвям. Но това, с което се гордея е, че правя много вкусна рибена чорба. Много хора, като чуят за супа, направена от риби и рибни глави, се отвръщат и не искат да опитат. Разбирам ги донякъде, защото съм пробвал няколко пъти в заведения за хранене и освен, че не е приготвена добре, вътре плуват и костици, които са недопустими. Ето и моят вариант.


Необходими продукти:

  • 1-2 глави от риба (сом или шаран)
  • риба (морска)
  • скариди и миди (по желание)
  • морков
  • червена чушка
  • 1 глава лук
  • 2-3 картофа
  • чесън
  • люта чушка
  • 1 лимон
  • черен и червен пипер
  • 3-4 зрънца бахар
  • 1 ч.л. целина (листа)
  • 1 ч.л. девесил 
  • магданоз



 Начин на приготвяне:

За да стане чорбата хубава, на първо място е много важно да разполагаме с рибешка глава. Глава, глава...но не каква да е глава. Вариантите за мен са само два - от сом или шаран. Освен, че в тях има доста месо, то е и много вкусно. Правил съм и с глава от бял амур, но тя е кокалеста и не съдържа почти никакво месо. В магазините най-често се намират глави от сьомги, но за мен те не са подходящи - просто не ми харесва рибена чорба от сьомга по нашенски. Може би в Норвегия я правят добре, но там се ползват други продукти и подправки за тази риба. И така, към главата винаги взимам 1-2 морски риби, каквито има пресни в магазина (лаврак, ципура, сафрид, чернокоп, паламуд и др.). Те придават аромат на море на чорбата и за мен са задължителни. Понякога слагам по 1-2 скариди и 2-3 черноморски миди. Те не са задължителни, но ми харесва тяхното присъствие.

Как да познаете кога една риба е прясна? Най-лесно е по очите. Те трябва да са напълно бистри. Колкото по-мътни са, толкова по-стара е рибата. И в този ред на мисли, не купувайте риби без глави. Обикновено, когато рибата е пред разваляне, я чистят от вътрешностите и й режат главата.

И така първо се сваряват в херметическа тенджера за 30 мин. рибешките глави и рибата. След това се почистват изключително добре от костите и кожата. Не трябва да има нито една костица вътре в супата. Бульонът се прецежда през фина цедка и в него се слагат зеленчуците. 



Тук е момента да се добавят скаридите и мидите, ако ще присъстват въобще. В тенджерата се изстисква и сока от половин лимон. И сега идва най-важния момент за мен - подправките. За да убият аромата на риба, повечето готвачи ръсят подправки в чорбата все едно сеят нива или с други думи - на богато. Е, от такива манджи съм получавал киселини. Аз слагам съвсем по малко от целината, девесила и внимавам с лютото и черния пипер. Следва добавяне на обезкостеното месо. Чорбата се вари на среден огън до готовност на зеленчуците. Когато е готова, може да се загаси в нея тлееща или горяща пръчка - това придава лек опушен аромат. Но...може и без тази процедура.

Сервира се топла, по желание с допълнително лимонов сок и лют пипер. За мен е важно бульонът да е бистър.





Добър апетит! И не забравяйте да харесате страницата ми във Facebook тук



Няма коментари:

Публикуване на коментар